3 valkuilen bij selectie CRM systeem

Het kiezen van een CRM-systeem is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Het aanbod is gigantisch, van grote aanbieders zoals Salesforce en Microsoft Dynamics tot kleinere spelers in de markt. Uit al deze opties het systeem kiezen wat het beste past bij uw organisatie, is niet makkelijk en veel organisaties maken dan ook een verkeerde keuze. Er zijn een aantal valkuilen bij de selectie van de juiste CRM software, we zetten er drie voor u op een rij.

Gebrek aan strategie en processen

Zinnovation CRM software selectieVoordat u de juiste software kunt selecteren, moet u wel weten wat u er nou eigenlijk mee wilt bereiken. Veel organisaties stellen niet vooraf een strategie op en kiezen een systeem wat dus helemaal niet aansluit op de wensen en behoeftes van de organisatie. Het is belangrijk om eerst het doel vast te stellen, wat de strategie is en elke processen geautomatiseerd moeten worden. Aan de hand hiervan kan het juiste systeem gekozen worden.

Teveel of te weinig functionaliteiten

Het is verstandig om vooraf goed na te denken over de benodigde functionaliteiten: wat is echt nodig en wat is juist vooral overbodig? Hierdoor voorkomt u dat u een duur systeem komt wat uiteindelijk veel onnodige functionaliteiten heeft die het systeem alleen maar onoverzichtelijk maken voor uw medewerkers, óf dat u juist software aanschaft wat te weinig functionaliteiten blijkt te hebben. Dan zijn er toevoegingen, add-ons, nodig, die vaak vrij prijzig zijn. Hierdoor lopen de kosten van uw CRM-systeem hoger op dan u dacht.

Custom integraties

Voor veel organisaties is het belangrijk dat het CRM-systeem samenwerkt met andere software binnen de organisatie. Toch wordt hier niet altijd naar gekeken bij het selecteren van een systeem. Er zijn veel systemen die out of the box integraties aanbieden, integraties die al gebouwd zijn en makkelijk in te richten zijn. Vooral de grotere systemen zoals Microsoft Dynamics CRM hebben dit. Kleinere systemen zijn hier niet altijd van voorzien, in dat geval is het mogelijk om te werken met een custom integratie, deze worden geïntegreerd via API's. Wel kan dit aan de prijzige kant en tijdrovend zijn. Ga voor u een systeem kiest goed na welke integraties u nodig heeft.

Bent u op zoek naar een CRM systeem maar kunt u wel wat hulp gebruiken bij de selectie van het juiste systeem? Of heeft u al een systeem geïmplementeerd maar loopt u toch tegen problemen aan? Wij helpen u graag, neem vooral eens contact met ons op.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!