5 aandachtspunten voor kiezen van CRM

Een CRM-systeem kiezen en implementeren is niet in een dagje gedaan. Er zijn, zowel voor grote als kleine organisaties, meerdere punten waar u goed over na moet denken om de juiste keuze te maken. We zetten vijf belangrijke aandachtspunten op een rijtje voor u.

Wat wilt u bereiken?
Zoals vaak het geval is als u een nieuwe tool of product aanschaft, is het van belang dat u eerst helder heeft wat uw doelen zijn, voor u daadwerkelijk iets aanschaft en implementeert. Ga eerst na waar u CRM voor wilt gebruiken. Als dit bijvoorbeeld een combinatie van sales, marketing en klantenservice is, dan heeft u dus een systeem nodig wat dit ondersteunt. Ga ook na wie uw klanten zijn en of u zich richt op B2B of B2C.

In de cloud of on-premises?
Zinnovation CRM kiezenAlhoewel de cloud steeds populairder wordt, zijn er ook nog steeds genoeg CRM-systemen die on-premise draaien. Daarom is een tweede stap in het kiezen van een systeem, bepalen of u een on-premise oplossing wilt, of een systeem wat in de cloud werkt. Richt je om dit te bepalen om te beginnen op de kosten. Alhoewel on-premise misschien goedkoper lijkt, hoeft dit niet zo te zijn door upgrades, benodigd beheer en onderhoud en een lang implementatietraject. Wilt u kiezen voor een systeem in de cloud, ga dan goed na of uw netwerk en internetverbinding dit aankan.

Welke functionaliteiten heeft u absoluut nodig?
CRM-systemen hebben vaak veel functionaliteiten, maar heeft u deze ook daadwerkelijk allemaal nodig? Blik nog even terug op waar u CRM voor wilt inzetten en wat u hiermee wilt bereiken, om zo vast te kunnen stellen welke functionaliteiten u zeker nodig heeft. Zeker voor kleinere organisaties is een complex systeem vaak niet nodig, onnodig duur en zelfs nadelig voor de gebruiksvriendelijkheid. Ga ook na in hoeverre het systeem nog is aan te passen op uw wensen.

Integreert het goed met andere systemen?
Hoogstwaarschijnlijk wilt u, om CRM zo goed mogelijk in te kunnen zetten, het systeem integreren met andere systemen, zoals bijvoorbeeld uw financiële software. Op deze manier krijgt u alle belangrijke data in het systeem en kunt u een centraal klantbeeld krijgen. Let er op, om alle benodigde data in het systeem te kunnen krijgen, dat bestaande (CRM-)data in het nieuwe systeem geïmporteerd kan worden, hoeveel tijd en moeite dit kost en hoe nauwkeurig dit gaat. Ga verder na of het systeem met andere systemen geïntegreerd kan worden, bijvoorbeeld door een API.

Waar moet u echt op letten?
Gebruiksvriendelijkheid is één van de belangrijkste aandachtspunten: als het systeem lastig is om mee te werken zult u niet het gewenste resultaat behalen en zal ook de gebruikersadoptie laag zijn. De meeste CRM-leveranciers bieden wel een gratis demo, dus maak hier dan ook vooral gebruik van. Merkt u dat u moeite heeft om het systeem te begrijpen en te gebruiken voor eenvoudige taken zoals klantinformatie invoeren? Dan is dit misschien niet het juiste systeem voor u.

Wilt u graag meer weten over de inzet van CRM en het kiezen van het juiste systeem? Neem vooral eens contact met ons op voor advies op maat.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!