• Start
  • KENNIS
  • Blog
  • 5 stappen voor een effectieve lead nurturing campagne

5 stappen voor een effectieve lead nurturing campagne

In een eerdere blog gingen we al in op hoe u uw marketingactiviteiten kunt automatiseren en optimaliseren met behulp van een CRM-systeem. Door gebruik te maken van alle verzamelde klantinformatie, kunt u uw marketingactiviteiten beter afstemmen op de situatie van de (potentiële) klant en diegene gepersonaliseerde boodschappen sturen. Met behulp van CRM en marketing automation kunt u uw leads beter opvolgen middels lead nurturing campagnes. We geven vijf tips voor het opstellen van een effectieve lead nurturing campagne.

Zinnovation CRM lead nurturing campagneLeads en klanten opvolgen is van belang om ze door het aankoopproces te begeleiden met de juiste content, ze warm te houden, relevante informatie toe te sturen, et cetera. Met behulp van lead nurturing campagnes kunt u de juiste content op het juiste moment versturen, om zo bij te dragen aan een betere ervaring en leads beter te kwalificeren voor ze door sales opgevolgd worden. Aan de hand van deze vijf stappen zet u een effectieve campagne op:

  • Weet wie uw publiek en segment is: om uw doelgroep te bereiken, moet u eerst weten wie uw ideale klant is en deze indelen in segmenten. E-mails zijn niet algemeen, die moeten aansluiten op een specifiek segment van prospects. Het is dan ook wenselijk om verschillende nurture campagnes op te stellen, één voor elk segment.
  • Biedt iets van waarde aan: biedt de ontvanger iets van waarde aan, ze zijn niet geïnteresseerd in een verkooppraatje bij een van de eerste contactmomenten. Biedt ze daarom bijvoorbeeld een whitepaper wat aansluit op business issues in hun markt of een gratis adviesgesprek.
  • Stel doelen op voor elke stap: elk contactmoment met de prospect moet een doel hebben. Bedenk daarom bij elke mail die u verstuurd wat voor soort content hierbij past en wat het doel van de mail is. Werk eventueel elke stap overzichtelijk uit, met daarbij het doel en type content.
  • Creëer een tijdlijn: de ontvangers hebben tijd nodig om de informatie te verwerken en te besluiten of ze hier iets mee doen. Overlaad ze niet met informatie, maar laat dus enige tijd tussen de contactmomenten zitten. Ook weer niet te lang, want u wilt wel top of mind blijven. Werk een tijdlijn uit waarin u de verschillende contactmomenten uitstippelt.
  • Evalueer en stel bij: meten is weten en na een nurturing campagne is het dan ook van belang om de resultaten te analyseren. Aan de hand hiervan kunt u bijstellen en optimaliseren. Probeer te achterhalen of de tijdlijn wel of niet werkt, of er misschien andere content gestuurd moet worden of dat er iets anders van waarde aangeboden moet worden. Probeer eens verschillende dingen uit, maak de resultaten meetbaar en probeer zo tot een effectieve lead nurturing campagne te komen.

Wilt u meer weten over het optimaliseren van uw marketingactiviteiten met behulp van een CRM-systeem? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!