computer met menselijk brein

De invloed van Artificial Intelligence op CRM

Artificial intelligence is een sterk opkomend concept. Een concept waarbij machines als mensen gaan denken. Wat houdt dit in en wat kan dit betekenen voor CRM? En gaat het uiteindelijk zo ver komen dat het alle werkzaamheden van de mens over kan nemen? Wij leggen het in deze blog uit.  

Wat is Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is een Engelse term voor Kunstmatige intelligentie, ook wel AI genoemd. Kunstmatige intelligentie is een concept waarbij machines denken als mensen. Het komt steeds meer voor dat robotten bepaalde werkzaamheden gaan overnemen. Er is sprake van grote ontwikkelingen op dit gebied. Het concept wordt steeds verbeterd, zo is de rekenkracht al sterk verbeterd. Het brein achter Artificial Intelligence is machine learning. Dit is een algoritme waar patronen worden ontdekt in de Big Data. Wanneer er periodiek nieuwe data wordt toegevoegd blijft het model leren en nieuwe patronen maken.

Artificial Intelligence voorbeelden

Artifical Intelligence wordt nu al toegepast in de e-commerce. Doordat mensen online producten bestellen, onthoudt het algoritme de gegevens. Het onthoudt de voorkeuren van de klant, dit betekent dat er een gepersonaliseerd aanbod aan de klant getoond kan worden. Een voorbeeld van Artificial Intelligence is Netflix. Het algoritme onthoudt wat de klant gekeken heeft en toont bij het volgende bezoek gerelateerde resultaten. Heeft de klant een comedyfilm gekeken, dan is de kans groot dat er een gepersonaliseerd aanbod wordt getoond met comedyfilms of een film met dezelfde acteur. Maar het is meer dan dit, onder AI vallen ook virtuele karakters in videogames, de zoekresultaten in Google en zelfrijdende auto’s.

Wat betekent het voor CRM

Door middel van Artificial Intelligence hebben medewerkers meer tijd om zich te focussen op het behouden van klantrelaties en het maken van deals met nieuwe klanten. De machine kan geautomatiseerd leads genereren, afgestemde e-mails schrijven en prestaties bijhouden. Daarnaast wordt er op het moment binnen e-commerce gebruik gemaakt van gepersonaliseerde voorkeuren, dit kan ook toepasbaar zijn binnen CRM. AI beveelt bijvoorbeeld films of bepaalde producten aan op basis van gemaakte keuzes die de klant heeft gemaakt. Binnen CRM zou AI ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld het mailen van whitepapers, wanneer er interesse in dat onderwerp in getoond.

Gaat het uiteindelijk zo ver dat machines het werk van mensen overnemen? Zolang er mensen blijven waarschijnlijk niet. Op het moment zijn deze machines puur voor het automatiseren van processen, zodat wij meer tijd hebben voor andere belangrijke werkzaamheden die niet door machines gedaan kunnen worden.

Ons team heeft jarenlang ervaring in CRM implementaties, CRM ontwikkeling en CRM beheer. U zoekt een betrouwbare partner, die alle facetten en uitdagingen van uw business begrijpt. Het Zinnovation team wil u graag adviseren over alle aspecten van CRM. Van implementatie, aanpassingen, trainingen tot en met het beheer van uw CRM-systeem. Wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen, neem gerust contact op met ons.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!