• Start
  • KENNIS
  • Blog
  • Belangrijke aandachtspunten bij CRM software kiezen

Belangrijke aandachtspunten bij CRM software kiezen

Zowel een CRM strategie als CRM software zijn belangrijke componenten om succes te behalen. Een strategie is van belang om de software in zijn totaliteit te kunnen gaan benutten, maar zonder CRM software is het weer lastig om de vastgelegde informatie in te kunnen zetten om de CRM strategie tot zijn recht te laten komen. Het kiezen van een goed CRM software systeem is alleen nog niet altijd zo eenvoudig.

Zinnovation CRM softwareDe keuze is reuze is een mooie kreet die hier van toepassing is. De volgorde om eerst te beginnen met de CRM strategie is hierbij van grote waarde. Hoe weet je anders welke CRM software past bij de eisen en wensen van de organisatie? Over het algemeen kunnen veel CRM software pakketten wel hetzelfde kunstje. Er zijn echter andere verschillen die van belang kunnen zijn en waar zeker rekening mee gehouden moet worden bij het selecteren van een CRM software systeem.

Budget

  • Met welke korte termijn kosten voor de eerste aanschaf van de software krijgt men te maken?
  • Welke lange termijn kosten voor onderhoud, upgrades, wijzigingen etc. zijn er te verwachten? Moet er voor elke request for change (RFC) aangeklopt worden bij de leverancier of kan men zelf eenvoudige veranderingen doorvoeren of rapportages maken?

 Gebruiksvriendelijkheid en intuïtief gebruik

  • Hoe eenvoudig is het pakket te begrijpen vanuit een intuïtieve visie?
  • Hoeveel trainingstijd is er per medewerker benodigd?
  • Kunnen er key-users worden opgeleid die nieuwe medewerkers zelf kunnen trainen?

Look & feel

  • Het is een beetje aan de softe kant van de keuzes maar zeker niet onbelangrijk dat het pakket er ‘goed’ uitziet.
  • Duidelijkheid en overzicht is heel belangrijk
  • Moet er gescrold worden of zijn er tabbladen
  • Kan de look & feel aangepast worden aan b.v. de bedrijfskleuren?
  • Kunnen er foto’s en logo’s worden geplaatst op de bedrijf en persoonspagina’s?

Import van data uit andere software

  • Er kunnen in de meeste gevallen wel koppelingen worden gemaakt tussen de diverse soorten software om informatie heen en weer te sturen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen afhankelijk van de eisen en wensen. Er kan voor een realtime koppeling worden gekozen of voor initiële imports van data.
  • De eerste import van data wordt vaak onderschat. U wilt immers schone data in uw nieuwe CRM systeem en geen vervuilde data waardoor u gelijk onbetrouwbare informatie in het systeem zet. Het goedkoopste is dat u als klant alle data die geïmporteerd moet worden op de juiste wijze schoon aanlevert aan de leverancier. Een leverancier kan vaak wel behulpzaam zijn bij het ontdubbelen en opschonen van de data maar kiezen welke informatie bewaard moet blijven of weg kan moet het bedrijf echt zelf beslissen.

De juiste leverancier

  • U gaat bij voorkeur een lange termijn relatie aan met de leverancier van de CRM software. Waarom? Als de leverancier vanaf het begin af aan betrokken is kent hij de organisatie en weet hij hoe de blauwdruk is ontstaan. Door mee te groeien met de ontwikkelingen van het bedrijf begrijpt hij ook waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en wat de verwachtingen zijn. Op die manier kan hij u beter adviseren als zich nieuwe mogelijkheden aanbieden in de ontwikkeling van de software.
  • Een goede leverancier durft ook indien nodig de wensen van de klant af te raden als dit problemen op kan leveren voor de toekomst van de software, goed advies kan zeer waardevol zijn. Meestal zal de leverancier dan zoeken naar een veilige work-around om de klant alsnog van dienst te kunnen zijn.

Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer tips over hoe ook u CRM met succes kunt inzetten?

Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als PDF.

(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken

Whitepaper Wat is CRM eigenlijk?

* = Verplichte velden
Naam:(*)
Vul hier uw voor- en achternaam in

Bedrijfsnaam(*)
Vul hier uw bedrijfsnaam in

Telefoon:
Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

E-mail:(*)
Vul hier uw e-mail adres in

Verificatie:
Ongeldige invoer

 

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!