CRM: 4 tekenen dat u het nodig heeft

Zinnovation CRM tekenenKleine organisaties zullen nog lang niet altijd werken met een CRM-systeem. Zeker als het aantal klanten nog niet zo hoog ligt zal het niet zo nodig lijken. Maar naarmate uw organisatie groeit, groeit ook de hoeveelheid klanten en bijhorende data. Begin op tijd met het implementeren van CRM om te voorkomen dat u het overzicht kwijtraakt en uw klanten uit het oog verliest. Herkent u zich in een of meer van onderstaande punten? Dan wordt het ook voor u tijd om te overwegen met CRM aan de slag te gaan!

Er is geen overzicht meer wat klantinformatie betreft
Binnen de organisatie is geen centrale plek waar data opgeslagen wordt en toegankelijk is voor iedereen. Iedereen zet de klantinformatie op een andere plek, in andere bestanden, in Excel, Word of een ander programma. Hierdoor heeft niet iedereen inzicht in deze data. Voor klanten zal dit resulteren in een minder goede service en dienstverlening.

Alle leads worden op dezelfde manier opgevolgd
Leads die binnenkomen zullen waarschijnlijk niet allemaal uit dezelfde branche komen, dezelfde functie hebben en hetzelfde vraagstuk hebben. Benadert u ze toch allemaal op dezelfde manier? Dan is CRM iets wat u zeker kunt overwegen: hiermee kunt u leads beter segmenteren en op die manier content naar ze sturen die beter aansluit op de klanthistorie en op hun vraagstuk en behoeftes.

Er is te weinig zicht op de verkoopactiviteiten
Inzicht in de verkoopactiviteiten is van belang voor bijsturing en om resultaten te kunnen verbeteren. Heeft u geen of weinig zicht op de verkoopkansen die spelen, wat er in de sales pipeline zit? Of in welke deals er gesloten zijn? Dan mist u waardevolle informatie om de verkoopactiviteiten te kunnen optimaliseren en om uw verkoopteam productiever, efficiënter en effectiever te laten werken.

Het maken van analyses en rapportages kost te veel tijd
Data uitwerken in rapportages en dit analyseren is voor een organisatie erg van belang. De voortgang van de verkopers kan zo bijgehouden worden, maar ook van bijvoorbeeld marketingactiviteiten is het verstandig om rapportages te draaien. Kost dit binnen uw organisatie veel tijd of heeft u hier niet de juiste tools voor? Dan kan het zijn dat dit komt door een toenemende hoeveelheid data. Door al deze data centraal op te slaan in een CRM-systeem kunt u verschillende rapportages maken en analyseren.

Herkent u zich in één of meer van bovenstaande punten? Overweeg dan om ook aan de slag te gaan met CRM! Wilt u graag meer weten over de inzet van CRM? Neem vooral eens contact met ons op voor advies op maat.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!