CRM: 5 tips voor hogere klantretentie

Veel bedrijven richten zich met hun marketingactiviteiten op het aantrekken van nieuwe klanten. Dit is ook nodig om als organisatie te kunnen groeien, maar de bestaande klanten moeten niet vergeten worden. Met behulp van CRM kunt u werken aan een lange termijn relatie met bestaande klanten en zo de klantretentie verhogen.

Het belang van klantretentie
Uit onderzoek blijkt dat 68% van klanten weggaat bij een organisatie omdat ze het gevoel hebben dat de organisatie niet om ze geeft. Een veel kleiner deel vertrekt omdat ze niet tevreden zijn met de dienst of het product. Het is dan ook van belang om de klanten aandacht te geven en de loyaliteit te verhogen. Bestaande klanten zijn erg belangrijk voor uw organisatie. Het is voordeliger om deze klanten te behouden dan nieuwe klanten te verkrijgen. Bovendien kunnen deze klanten over langere termijn een bron van inkomsten zijn, doordat ze langere tijd gebruik maken van uw diensten of na verloop van tijd vaker producten of diensten bij u zullen afnemen. Volgens gegevens van Gartner komt 80% van de toekomstige inkomsten van uw bedrijf van slechts 20% van bestaande klanten. Daarnaast is het veel makkelijker om aan bestaande klanten te verkopen dan om nieuwe klanten binnen te halen. Klantretentie moet dus niet onderschat worden, maar verdient juist veel aandacht en hier kan CRM bij helpen.

Hogere retentie met CRM
Zinnovation CRM hogere retentie
Om klanten vast te houden, moet u een goede, lange termijn relatie met ze opbouwen. Om dit te kunnen doen moet u alles weten over de klant en dit kan door alle klantinformatie op te slaan in CRM. CRM stelt u in staat om de klantervaring te optimaliseren en zo een hogere klantloyaliteit te realiseren. We geven u 5 tips om de retentie te verhogen en klanten te binden aan uw organisatie.

  • Behoud uw belangrijkste klanten: zet op een rij welke klanten het belangrijkst zijn voor uw organisatie en houd in de gaten of hun aankoopgedrag of het gebruik van de diensten hetzelfde blijft of afneemt. Dit kan aan de hand van de informatie in uw CRM-systeem. Als u het idee krijgt dat een klant vertrekt, kunt u deze klant opvolgen, de reden uitzoeken en een manier bedenken om de klant toch te behouden.
  • Target klanten met persoonlijke aanbiedingen: doordat u dankzij het CRM-systeem veel weet over de klant, kunt u de benadering van deze klant steeds meer personaliseren. Aan de hand van de aankoophistorie kunt u bijvoorbeeld bepalen wat voor aanbieding het beste past bij deze klant, waardoor de klantervaring verbeterd kan worden en de klant weer aan u denkt.
  • Beloon de meest waardevolle klanten: aan de hand van de data in uw CRM kunt u zien welke klanten zorgen voor de meeste inkomsten. Gebruik deze inzichten om uw tijd en budget hierop aan te passen, door deze klanten bijvoorbeeld een relatiegeschenk te geven.
  • Personaliseer de follow-up: om een goede klantervaring te bieden, is het van belang dat klanten zich niet een van vele voelen, maar dat ze het idee hebben dat u ze persoonlijke aandacht biedt. Zorg daarom dat u ze gepersonaliseerde content verstuurt die aansluit op hun aankoophistorie en informatiebehoefte.
  • Plan tijd in om te bellen of mailen met klanten: met behulp van CRM kunt u follow-up mails- afspraken- of telefoontjes inplannen. Hierdoor weet u wanneer u weer eens contact moet opnemen met een klant, kunt u ook taken aan collega’s toewijzen en weet u wat u met klanten heeft afgesproken.

Wilt u meer weten over het verhogen van de klantretentie met behulp van een CRM-systeem? Neem dan vooral eens contact met ons op.

 

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!