CRM: benut data voor meer sales

Voor elke salesmanager is het verbeteren van de prestaties van het verkoopteam een doel. Hierbij wordt echter vaak één ding vergeten: het gebruik van analytics. Slechts 15% van organisaties gebruikt sales-analytics om doelstellingen te behalen, terwijl het een bewezen manier is om meer uit zowel werknemers als klanten te halen.

Zinnovation CRM meer sales dataData-analyse helpt een verkoopteam op meerdere gebieden: van bestaande klanten loyale, trouwe klanten maken, individuele klanttrends in kaart brengen, nieuwe aanbiedingen ontwikkelen om de klantbehoefte tegemoet te komen, onbenutte mogelijkheden ontdekken.

Om ook beter te worden in data-analyse en hierdoor als salesteam beter te presteren, moet de organisatie hiervoor ingericht zijn. Aan de hand van de volgende stappen kunt u dit realiseren:

  • Tools en vaardigheden: Zonder de juiste tools en vaardigheden wordt dat-analyse een grote uitdaging. Zorg voor de juiste middelen om data op te slaan, maar ook om deze te kunnen analyseren. Een voorbeeld is een CRM-tool. Naast de juiste technologie, zijn ook de vaardigheden belangrijk: heeft u medewerkers binnen de organisatie die vaardigheden hebben op het gebied van analytics?
  • Planning: data-analytics moet in de gehele organisatie geïntegreerd worden: opslag, schaalbaarheid en organisatie van data moet goed gergeld worden om de beschikbaarheid en bruikbaarheid van data niet te belemmeren. Daarom is een planning om alles te integreren in de gehele organisatie van belang voor een otpimaal resultaat.
  • Proces: goed ingerichte processen kunnen productiviteit verbeteren en bedrijfsbeheer betere resultaten opleveren. Daarom is ook voor data-analyse een goed ingericht proces nodig.
  • Data: zonder kwalitatieve data geen goede analytics. Een open deur, maar wel uitermate belangrijk. Met behulp van CRM kunt u data opslaan, maar het is van belang om de kwaliteit van data te waarborgen. In een eerdere blog schreven we al over het belang van schone data.

Zoals we in eerdere blogs ook al schreven, is goede data, maar ook de analyse hiervan erg belangrijk. Het kan, als u de data op de juiste manier gebruikt bijdragen aan een betere klantervaring, maar ook kan het zorgen voor een hogere winst.

Wilt u meer weten over het verhogen van de klantretentie met behulp van een CRM-systeem? Neem dan vooral eens contact met ons op.

 

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!