CRM: 7 best practices

De meeste organisaties hebben tegenwoordig wel een software-systeem waarmee ze informatie over hun klanten kunnen opslaan en dat ze helpt om deze relaties te beheren. En alhoewel het belangrijk is om een systeem te hebben dat klantinformatie kan opslaan, is het tegenwoordig niet meer genoeg om een database met klantgegevens te hebben. De consument verwacht een steeds betere klantervaring te krijgen, is op steeds meer kanalen actief en als organisatie is het dan ook van belang om hierop in te spelen. Klantbeheer is niet meer genoeg, het draait om het bouwen van lange termijn relaties. We geven 7 best practices die hierbij kunnen helpen.

  • Zorg ervoor dat de klantdata actueel en betrouwbaar is: een CRM-systeem is alleen waardevol als de data erin klopt. Voorkom datavervuiling en houd uw systeem up-to-date.
  • Zorg ervoor dat iedereen die interactie met klanten heeft de klanthistorie weet: alle medewerkers die met klanten te maken hebben, zouden moeten weten wat voor vorige aankopen diegene heeft gedaan, maar ook wat voor andere contactmomenten er zijn geweest, zoals problemen of klachten.
  • Zinnovatin CRM best practicesWeet hoe en wanneer klanten contact met je zoeken: er zijn tegenwoordig veel kanalen die een klant kan gebruiken om in contact te komen met een organisatie, en een organisatie moet dan ook op al deze kanalen aanwezig zijn. Daarnaast is het van belang dat, door de klantvoorkeuren- en geschiedenis te weten, deze klanten persoonlijk benaderd worden. Met de juiste infrastructuur en goed ingerichte processen kan een klant via elk kanaal dezelfde goede service ervaren. Door te weten waar klanten aanwezig zijn en hier ook aanwezig zijn, kan de klantloyaliteit versterkt worden.
  • Wees persoonlijk: klanten verwachten een persoonlijke benadering en content die aansluit op hun situatie. Door in CRM de juiste informatie op te slaan en te benutten, kunnen boodschappen gepersonaliseerd worden.
  • Train medewerkers van de klantenservice: de eerste afdeling waar klanten vaak mee in contact komen, is de klantenservice. Deze afdeling speelt dan ook een grote rol in het creëren van een goede klantervaring. Train de medewerkers zodat ze goed weten hoe problemen opgelost moeten worden, maar vooral ook hoe ze goed om kunnen gaan met het CRM-systeem.
  • Wees mobiel: voorzie medewerkers van een mobiel CRM-systeem, zodat ze overal en altijd toegang hebben tot de klantinformatie en op deze manier snel kunnen reageren en handelen.
  • Vergeet de follow-up niet: om een sterke, lange termijn relatie op te bouwen met uw klanten, is het van belang om de follow up, de aftersales niet te vergeten. Met behulp van CRM kan dit (deels) geautomatiseerd worden: verstuur op het juiste moment relevante content naar uw klanten.

Wilt u meer weten over het versterken van de klantrelatie met behulp van een CRM-systeem? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Bron: Microsoft

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!