CRM: data profileren vanuit een database

Tegenwoordig zijn veel marketeers bezig met persona’s en het opbouwen van een centraal klantbeeld. Ook vanuit de gedachte van het toevoegen van specifieke waarde aan de betreffende persoon, want hoe mooi zou het zijn als je alleen die aanbiedingen ontvangt, die bij jouw profiel passen.

CRM data profileren Zinnovation 575pxVanaf de invoering van de AVG is dat alleen nog maar mogelijk met specifieke toestemming van de ander, omdat de AVG ervan uitgaat dat iedere persoon in de EU de vrije keuze moet hebben in zijn koopgedrag en dus niet beïnvloed mag worden door voor gedefinieerde keuzes op basis van informatie in de database. Wat komt hier allemaal bij kijken?

CRM data profileren vanuit een database mag dan nog wel, mits dit voldoet aan de regels binnen de privacy wetgeving. Het toepassen van de voorspellende inzichten vanuit de database en het benaderen van deze personen op basis van deze inzichten, mag dus alleen met toestemming. De belangrijkste privacy-verplichtingen op het gebied van profileren voor organisaties zijn:

  • Toestemming

Organisaties moeten toestemming aan mensen vragen. Deze toestemming geldt voor het verzamelen van hun (persoons)gegevens via bepaalde cookies of andere technieken op internet. En voor het verdere gebruik van deze gegevens voor profiling.

 

  • Doelen

Organisaties moeten van tevoren duidelijke en begrijpelijke doelen aangeven waarvoor zij de verschillende soorten gegevens van mensen gebruiken.

 

  • Privacy verklaring

Organisaties moeten zorgen voor een leesbare, begrijpelijke en toegankelijke privacyverklaring. Hierin moet de volgende informatie staan:

  • de doelen van profiling;
  • de verschillende soorten gegevens die de organisatie daarvoor gebruikt;
  • hoe lang de organisatie deze gegevens bewaart;
  • de logica die ten grondslag ligt aan het toekennen en toepassen van een profiel

 

  • Privacy rechten

Organisaties moeten beslissingen op basis van een profiel over iemands kredietwaardigheid, betrouwbaarheid of gedrag in principe laten nemen door een persoon. Geautomatiseerde systemen mogen zij alleen als hulpmiddel gebruiken. Organisaties moeten mensen de mogelijkheid geven om:

  • hun eigen gegevens in te zien;
  • deze gegevens te laten corrigeren of verwijderen;
  • verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die gegevens;
  • hun toestemming voor het gebruik van hun gegevens in te trekken.



Er zijn dus veel privacy-verplichtingen waar organisaties zich aan moeten houden op het gebied van CRM data profileren vanuit een database. Nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp en wilt u meer hierover weten? Download dan ons whitepaper!

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!