CRM en ERP: volledig klantbeeld

Organisaties staan vaak voor de keuze: moeten we nou een ERP of een CRM-systeem implementeren? Beide systemen spelen echter een andere rol binnen de organisatie, waardoor deze keuze niet zo makkelijk gemaakt is, of überhaupt niet gemaakt hoeft te worden. Door deze twee systemen naast elkaar in te zetten versterken ze elkaar namelijk ook. In een eerdere blog gingen we al in op hoe CRM en ERP elkaar nou kunnen aanvullen. CRM is vooral gericht op de externe processen, ERP op de interne processen en in dit onderscheid ligt ook de kracht van de combinatie van deze systemen. ERP wordt ingezet voor bijvoorbeeld het verwerken van orders en het maken van facturen, maar voor dat proces ligt nog het commerciële proces: binnenhalen van de orders, contact houden met de klant, ook na de sales, et cetera. CRM speelt een grote rol in dit proces.

CRM ERP conclusieUit voorgaande informatie is gebleken dat er eerst keuzes moeten worden gemaakt hoe bedrijven zich willen profileren en hoe ze met hun klanten en interne processen om willen gaan. Afhankelijk daarvan kan een betere keuze worden bepaald. Als men klantgericht wil werken is de gedachte dat het CRM deel in ERP-systemen voldoende zou zijn niet de juiste. De belangen van de verschillende gebruikers en de uitgangspunten van ERP en CRM afzonderlijk sluiten niet aan bij een all-in-one oplossing.

  1. Voor logistiek en financiën ligt de nadruk op een goed ERP-systeem.
  2. Voor commercie ligt de nadruk op een goed CRM-systeem.
  3. Voor het totale bedrijf ligt de nadruk op een goed ERP én een goed CRM-systeem.

De kracht in samenwerking tussen CRM en ERP zit hem in het feit dat de gehele keten van begin tot eind/vervolg als een 360 graden klantbeeld zichtbaar is. Zowel de contactmomenten van de klant met de organisatie, de aankoophistorie als de facturen.

Wilt u meer weten over CRM én ERP naast elkaar inzetten? Download dan ons whitepaper ‘ERP komt van Mars en CRM van Venus’, waarin we ingaan op wat CRM en ERP voor systemen zijn, maar ook op de kracht van beide systemen naast elkaar.

Wilt u het hele whitepaper lezen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als pdf.
(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken)

Whitepaper download: ERP komt van Mars en CRM van Venus

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!