sfeerbeeld social media en crm

Het samenkomen van CRM en social media tot social CRM

Vroeger was het voor klanten alleen mogelijk om met bedrijven in contact te komen via de telefoon of via e-mail. Tegenwoordig speelt social media hierin een grote rol. Voor een bedrijf is het belangrijk om te weten waar je klanten zijn. Veel mensen bevinden zich op social media en dat is dan ook de voornaamste reden dat bedrijven ook op social media zitten. Om interactie te zoeken met de klant..

Social media

Als organisatie moet u zijn waar de klanten zijn en dit is voornamelijk op social media. In Nederland heeft Facebook namelijk 10,8 miljoen bezoekers, Whatsapp 11,5 miljoen en YouTube 8 miljoen. Door middel van social media komen er verschillende gegevens van klanten binnen. Klanten kunnen via social media vragen stellen, maar ook opmerkingen plaatsen of een klacht indienen over een bepaald product. U komt er als organisatie achter wat klanten van u vinden en waar ze over praten. Deze gegevens zijn kostbaar en kunnen meespelen bij het maken van beslissingen binnen de organisatie. Om deze gegevens om te zetten naar informatie is het zinvol om een CRM-systeem hierbij te betrekken.

CRM

In een CRM-systeem worden alle gegevens van klanten opgeslagen. Allerlei informatie zoals voorkeuren, demografie en gesegmenteerde persona over de klant worden in het systeem opgeslagen. Deze informatie vormt de kern van CRM-gegevens. Er wordt hierbij precies bijgehouden welk klantcontact heeft plaatsgevonden. Het is een strategie die helpt bij het beheren van huidige en potentiele klanten.

Social CRM

Het doel van social CRM is het hebben van interactie met hun klanten. Dit wordt gerealiseerd door het gebruik van social mediadiensten en –technieken. Social CRM zorgt ervoor dat twee bronnen van klantgegevens worden gebundeld. Zowel de informatie die de kern vormt van CRM-gegevens als de informatie die binnenkomt van klanten via social media komen samen. Door het integreren van social media met CRM kunnen organisaties zich meer richten op gesprekken en voorkeuren van klanten. Hierdoor heeft de informatie meer diepgang dan alleen informatie over de clickthrough en of een e-mail wordt geopend.

Er vindt een verandering plaats, van een bedrijfsgerichte kijk gaan we naar een klantgerichte kijk. We houden steeds meer rekening met de behoeftes en voorkeuren van de klant. Klanten beslissen zelf welke kanalen ze volgen en bedrijven hebben hier geen invloed meer op. Om er dus achter te komen wat mensen over uw organisaties zeggen, kunt u verschillende social media kanalen gaan monitoren aan de hand van merkgerelateerde zoekwoorden en integreer deze in uw CRM-systeem. Met social CRM als resultaat.

Met social CRM beschikt u over meer rijkere data en heeft u een 360 graden klantbeeld. Wilt u hier meer informatie over of bent u hier in geïnteresseerd? Neem gerust contact met ons op en wij helpen u verder!

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!