CRM: voorkom deze fouten

Heeft u het besluit genomen om CRM te implementeren binnen uw organisatie? Dan kunt u aan de slag met het CRM traject. Dit kost tijd en geld en het is dan ook van belang dat u uiteindelijk CRM met succes kunt inzetten. Om dat te behalen moet u echter wel tijdens het implementatietraject deze vijf fouten voorkomen.

Geen werkgroep-en eigenaar aanstellen
Zinnovation CRM vijf fouten voorkomenEén van de fouten die u als organisatie kunt maken, is geen projectleider, een CRM-eigenaar, aanstellen. Het is van belang om iemand aan te wijzen die de kar kan trekken, overzicht over het traject houdt en die indien nodig adequaat kan handelen. Deze projectleider zou ook aan het hoofd moeten staan van een CRM-werkgroep. De werkgroep bestaat uit betrokken en ervaren medewerkers van verschillende afdelingen die bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van de CRM-strategie. Zonder CRM-eigenaar- en werkgroep wordt het project stuurloos.

Niet aan de eindgebruikers denken
Houd bij het inrichten en implementeren van het systeem altijd de eindgebruikers in gedachten. Volgens Forrester Research falen 70% van de CRM-trajecten door slechte adoptie bij de eindgebruikers. Dit komt vaak doordat het systeem niet wordt ingericht op de wensen en behoeftes van de medewerkers. Ongebruiksvriendelijke CRM-software met veel overbodige functionaliteiten zal uiteindelijk niet veel gebruikt worden. Het systeem moet aansluiten op de werkzaamheden van de medewerkers en ze in staat stellen sneller en efficiënter te werken. Als dit niet het geval is zal het systeem uiteindelijk niet veel gebruikt worden.

Te weinig communicatie
Een verandering in de organisatie kan altijd rekenen op enige weerstand, zeker als er geen open communicatie over is. Door niet vanaf het begin open en eerlijk te communiceren over de implementatie van een CRM-systeem, zullen de medewerkers niet inzien waarom dit van belang is en wat voor hun hier de voordelen van zijn. De weerstand zal blijven bestaan en dit gaat ten nadele van de uiteindelijke adoptie van CRM.

Te weinig training geven
Als het systeem klaar is zullen de eindgebruikers ook moeten weten hoe ze er mee moeten werken en training geven is dan ook van groot belang. Als dit niet gebeurt, weten de medewerkers niet goed hoe ze ermee moeten werken en wordt het systeem niet of niet goed gebruikt. Voorkom dit door training te geven. Ga er ook niet vanuit dat één training genoeg is, maar blijf de medewerkers trainen waar nodig.

Oude, foute data importeren
Begin met een schone lei en zorg ervoor dat de data die u uit andere systemen importeert schoon is. Als uw CRM-systeem vanaf het begin al vervuilde data bevat, zal dit ernstige gevolgen hebben op het vertrouwen wat medewerkers hebben in dit nieuwe systeem en zal de adoptie sterk afnemen. Voorkom dat het systeem niet gebruikt wordt en zorg dat de geïmporteerde data klopt en up-to-date is.

Wilt u ook een CRM-systeem in uw organisatie implementeren maar kunt u hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem vooral eens contact met ons op, we helpen u graag op weg.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!