De kracht van CRM en marketing automation

In onze vorige blog hadden we het al over hoe u uw marketingactiviteiten kunt optimaliseren met de inzet van CRM. Door een integratie tussen CRM en marketing automation kunt u echter nog veel meer uit uw klantdata en leads halen. We zetten enkele voordelen op een rijtje van de integratie van CRM en marketing automation.

Sales-ready leads door lead nurturing- en scoring
Zinnovation CRM marketing automation
Door leadscoring toe te passen gaat een lead niet naar de salesafdeling als diegene alleen nog maar bijvoorbeeld iets heeft gedownload, maar als het een warme lead is. Bij elke interactie van de lead met uw organisatie, verhoogt de leadscore. Aan de hand van deze score wordt een lead op het juiste moment overgedragen aan de salesafdeling, waardoor de kans dat deze lead een klant wordt toeneemt.

Naast leadscoring stelt de integratie van CRM en marketing automation u ook in staat om gepersonaliseerde berichten te versturen. Deze berichten sluiten aan op het stadium van de klantreis waar de lead zich in bevindt. Door lead nurturing campagnes sluit u aan op de informatiebehoefte van de lead en kan bij getoonde interesse de leadscore stijgen.

Hogere gebruikersadoptie
Als u een CRM-systeem geïmplementeerd heeft, wilt u natuurlijk dat uw medewerkers hier ook daadwerkelijk veel gebruik van maken en hierdoor productiever en efficiënter kunnen werken. Door de integratie van CRM en marketing automation stelt u zowel uw sales- als marketingmedewerkers in staat om productiever te werken en beter samen te werken. Het CRM-systeem zal voor de medewerkers onmisbaar worden: salesmedewerkers hebben altijd en overal inzicht in de leads, hoe warm ze zijn, wat voor interacties ze met de organisatie hebben gehad, et cetera. Hierdoor kunnen ze meer uit de leads halen en dus betere resultaten krijgen. Ook voor marketingmedewerkers biedt het systeem veel voordelen. CRM wordt dus zowel onmisbaar, als prettig om dagelijks mee te werken en de gebruikersadoptie kan hierdoor toenemen.

Betere samenwerking tussen sales en marketing
In veel organisaties is het nog zo dat sales gebruik maakt van het CRM-systeem en dat marketing een systeem voor marketing automation gebruikt. Deze systemen werken echter nog lang niet altijd samen, waardoor waardevolle data niet centraal opgeslagen wordt. Door de twee systemen te integreren zullen de sales- en marketingprocessen beter op elkaar aansluiten, is er een centrale plek voor lead- en klantinformatie en de afdelingen kunnen veel beter samenwerken.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden en voordelen van de integratie tussen marketing automation en CRM? Neem vooral eens contact met ons op!

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!