Een geoptimaliseerd CRM systeem: De gebruikersadoptie

Het is noodzakelijk om na enige tijd na uw CRM implementatie het systeem onder de loep te nemen. Voldoet het nog aan het behalen van mijn doelstellingen? Hebben de gebruikers klachtengebruikersadoptie of wensen? Vaak kunt u uw huidige CRM systeem optimaliseren zonder een nieuwe implementatie te hoeven aanschaffen. En om te voorkomen dat het gerecyclede CRM systeem opnieuw onder het stof komt is het zaak om een goede gebruikersacceptatie te realiseren. Het zijn immers de medewerkers die mede verantwoordelijk zijn voor het succes van CRM. Als zij niet goed ingelicht worden wat de doelen en verwachtingen zijn, niet getraind worden om CRM op de juiste wijze te gebruiken of dat ze onvoldoende weten wat de kwaliteitsnormen van het bedrijf zijn, kan de CRM implementatie alsnog teleurstellend uitpakken.

Gebruikersacceptatie berust voornamelijk op het goed geïnformeerd en getraind worden om met CRM te kunnen werken. Nog veel beter is het als er niet alleen acceptatie maar ook een adoptie kan worden gerealiseerd bij de gebruikers. Medewerkers adopteren CRM vaak onbewust als ze het plezierig vinden om met het systeem te werken omdat het dan intuïtief gebruikt wordt. Ze vertrouwen erop dat CRM hun de beste ondersteuning geeft en zij kunnen als ambassadeur naar collega’s veel waarde toevoegen in de acceptatie en adoptie van het CRM systeem. Medewerkers adopteren CRM vaak onbewust als ze het plezierig vinden om met het systeem te werken omdat het dan intuïtief gebruikt wordt.

Training en ondersteuning
Onze ervaring is dat we naast gebruikerstrainingen, applicatiebeheertrainingen en specialistentrainingen juist op de werkvloer mensen kunnen enthousiasmeren om de gebruikersacceptatie naar een hoger level te tillen. Dat doen we heel simpel door naast medewerkers te gaan zitten en ze ter plekke te helpen met de dagelijkse werkzaamheden in relatie tot het gebruik van de CRM implementatie. Moet de gebruiker elke week een ingewikkeld rapport samenstellen? Dan maken we een rapportage waarna deze met één druk op de knop elke week de laatste informatie beschikbaar heeft. Of we maken een workflow waardoor bepaalde processen kunnen worden geautomatiseerd.

In ons nieuwe whitepaper 'Recycle CRM' bespreken we de te nemen stappen wanneer uw CRM systeem niet meer voldoet aan het behalen van uw doelstellingen, én hoe u het beheer en de gebruikersadoptie na dit proces aan kunt pakken.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!