Het effectief inrichten van uw CRM Dashboard

Blog effectief dashboard inrichten CRMAlleen het aanschaffen van een CRM systeem is niet genoeg om waardevolle klantkennis te verkrijgen. Zelfs de organisaties die CRM software al gebruiken hebben vaak nog veel te ontdekken om het systeem zo effectief mogelijk te gebruiken.

Bijna elk CRM systeem heeft een flexibel en veelomvattend ‘dashboard’, die snel inzichten geeft in de belangrijkste informatie voor de desbetreffende afdeling of functie. Door dit dashboard is het niet meer nodig om door de gehele database te zoeken naar de informatie die u zocht. Hierdoor kunnen managers sneller beslissingen maken, omdat de informatie sneller beschikbaar is. Wel zijn er een aantal essentiële elementen verbonden aan het effectief inrichten van een dashboard.

Neem ten eerste de tijd om het dashboard goed in te richten. Normaal gesproken duurt het maar een paar minuten om een dashboard te configureren, maar wanneer dit niet goed gedaan is kost het veel tijd om aanpassingen te maken. Zorg er daarom voor dat het dashboard niet alleen de informatie bevat die voor u belangrijk is, maar ook voor de rest van de organisatie.

Ook moet het dashboard met één druk op de knop toegankelijk zijn voor de gehele organisatie. Sales medewerkers moeten bijvoorbeeld kunnen zien of zij de targets al gehaald hebben en hoe het met de organisatie in het algemeen gaat. Zorg er daarom voor dat alle gebruikers weten waar ze deze data kunnen vinden en hoe ze hier toegang tot krijgen.

Er is geen frustrerendere tijdsverspilling dan oude en irrelevante data. Sales en marketing teams zijn zeer afhankelijk van recente ontwikkelingen om snel strategische beslissingen te kunnen nemen. Om deze afdelingen tijd en gedoe te besparen moeten het dashboard altijd up-to-date zijn. Het is daarom belangrijk wanneer het dashboard wordt ingericht om erover na te denken hoe vaak de data ververst moet worden. Voor sommige afdelingen of functies zal dit wekelijks zijn, terwijl dit voor anderen dagelijks van belang is.

Als laatst is het niet onbelangrijk om tijdens het inrichten van het dashboard na te denken over de visuele uiting. Het doel van het dashboard is om snel en eenvoudig relevante informatie te kunnen krijgen. Om hiervoor te zorgen is het handig om de inhoud visueel te houden, met grafieken en diagrammen, in plaats van pagina’s met tekst achter elkaar. De inhoud van het dashboard hoeft geen gedetailleerd verslag te zijn, eerder een samenvatting waardoor iedereen in één oogopslag de situatie begrijpt. Het is lastiger voor gebruikers om hele stukken tekst op te nemen dan een grafiek die meteen laat zien wat er bedoelt wordt.

Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer tips over goed beheer van uw crm applicatie?

Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als pdf. 
(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken)

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!