Het huwelijk tussen ERP en CRM

In onze vorige blog bespraken we al wanneer organisaties er goed aan doen om zowel ERP als CRM te implementeren binnen de organisatie. Als u klantgericht wilt werken is ERP bijvoorbeeld niet genoeg, dan is een CRM-systeem ook noodzakelijk. Maar hoe vullen deze systemen elkaar nou eigenlijk aan?

Idealiter zou een ERP-systeem beschikken over een perfecte CRM-module. In dat geval is iedereen in de eigen informatiebehoefte voorzien. Offertes worden direct doorgezet naar orders. Verkoop ziet de voorraden en de leverdata en ook het aftersalestraject is geïntegreerd. De ideale situatie. Maar de ideale situatie bestaat meestal niet. Omdat uit de hierboven staande informatie geconcludeerd kan worden dat ERP de interne processen verzorgt en CRM de externe processen.

Alle ERP-leveranciers hebben zich de afgelopen jaren genoodzaakt gezien om ook een aparte CRM-oplossing aan te bieden. Een aantal jaren geleden was dat nog niet zo, maar doordat CRM en verkoopinformatie door steeds meer organisaties als essentieel wordt gezien, is het belang van een CRM-module alleen maar toegenomen.

Het proces begint met verkopen van advies, diensten of goederen. Om een order te verwerken in ERP zal er eerst verkocht moeten worden. Dat is de commerciële rol van CRM die daarmee de marketing en verkoop voor haar rekening neemt. Het commerciële proces is hiermee de start voor de overige processen.

Commercieel proces 01

Het vervolg is dat de order wordt doorgezet naar ERP. De voornaamste rol van ERP is dus het proces van order tot factuur. ERP wordt gestart zodra een order wordt ingevoerd en eindigt bij de factuur. De tussenliggende processen kunnen erg complex en verschillend per onderneming zijn. Met ERP wordt er dus voor gezorgd dat alle administratieve middelen optimaal worden ingezet. Nadat de opdracht is verwerkt en de factuur is verstuurd ligt er voor de sales dus nog een belangrijke taak: het proces van aftersales. Aftersales kan bestaan uit het verlenen van service of het oplossen van klachten maar is ook hét moment voor cross- en/of up-selling. Dit is de fase waarin de klant je beoordeelt op de geleverde prestaties en daarmee is deze fase de basis voor vervolgopdrachten. Een cruciale fase dus in het commerciële proces. Zeker als je streeft naar het behoud van je klanten met een hoge mate van klanttevredenheid. Het commerciële proces wordt dus voor het ordertraject geplaatst, maar zeker ook erna. Dit zijn de fasen waarin CRM de belangrijkste rol speelt.

Wilt u meer weten over CRM én ERP naast elkaar inzetten? Download dan ons whitepaper ‘ERP komt van Mars en CRM van Venus’, waarin we ingaan op wat CRM en ERP voor systemen zijn, maar ook op de kracht van beide systemen naast elkaar.

Wilt u het hele whitepaper lezen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als pdf.
(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken)

Whitepaper download: ERP komt van Mars en CRM van Venus

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!