Computerbrein: machine learning

Waarom machine learning uw CRM-systeem kan verbeteren

In onze vorige blog schreven we over Artificial Intelligence, hier beschreven we al dat machine learning het brein is achter Artifical Intelligence. In deze blog gaan we dieper in op machine learning. Wat is het en hoe kan het CRM verbeteren?

Wat is machine learning?

tekening over Artificial Intelligence Machine learning houdt zich bezig met de ontwikkeling van technieken en algoritmes, waarbij verschillende patronen worden ontdekt. Doordat er periodiek informatie wordt toegevoegd, blijft het nieuwe patronen maken en blijft het als het ware ‘leren’. Machine learning bestaat al heel lang. Ongeveer 50 jaar geleden zijn er ook al algoritmes ingezet. Het begrip komt alleen tegenwoordig wat meer naar voren, omdat de wereld verandert. We leven namelijk in het digitale tijdperk en daarom zijn er veel meer gegevens beschikbaar dan 50 jaar geleden. Dit zijn gegevens die afkomstig zijn van zoekmachines, social media, webshops en streamingdiensten van films en series zoals Netflix. Deze gegevens worden ook wel Big Data genoemd. Machine learning wordt ook wel het brein achter Artificial Intelligence genoemd.

Machine learning bestaat in gemakkelijke taal uit een model dat voorspellingen doet, het is zelflerende software. Doordat er steeds meer data wordt toegevoegd aan het model, leert het steeds meer en kunnen er ook steeds meer patronen worden gemaakt. De software wordt steeds slimmer door deze data.

Machine learning voorbeelden

Een goed voorbeeld van een medium dat gebruik maakt van machine learning en er niet meer zonder kan is Facebook. Facebook heeft algoritmes waarin het mogelijk is om gezicht te herkennen wanneer er iemand getagd wordt, maar ook het personaliseren van de tijdlijn per persoon. Dit gebeurt allemaal door een machine die aan de hand van ingevoerde gegevens/keuzes die zijn gemaakt weer nieuwe voorspellingen maakt.

Een ander voorbeeld is Amazon. In onze vorige blog beschreven we al dat Amazon in staat is om te voorspellen wat klanten willen kopen naar aanleiding van vorige aankopen. Dit wordt voorspeld door de vele data die is verzameld. Maar Amazon biedt machine learning ook als losse dienst aan. Hiermee wordt bedoeld dat de magazijnen efficiënter gemaakt worden door robots, deze robots maken e-readers slimmer en retailers worden met elkaar vergeleken om zo op de meest lage prijs uit te komen.

Machine learning en CRM

Machine learning kan heel veel betekenen voor CRM. Op basis van alle data in het CRM-systeem kan machine learning een voorspelling doen. Hierbij kan er voorspeld worden hoe er een nog beter resultaat behaald kan worden in de toekomst. Door middel van de opgeslagen data kan er gezien worden in welke fase een klant een beslissing neemt tot aankoop en waarom een klant deze beslissing neemt. Aan de hand van deze persoonlijke data kan er ook worden voorspeld welke actie het beste resultaat oplevert. De software schat zelf in of een profiel van een bezoeker waardevol genoeg is om dit om te zetten naar een lead.

Machine learning is net als artificial intelligence de toekomst. We worden steeds meer geholpen door machines. Dit kan als bedreiging worden gezien, maar eigenlijk helpen ze ons juist bij de kwaliteit van leven. Het leven wordt door middel van machines juist alleen maar gemakkelijker.

Zinnovation

Ons team heeft jarenlang ervaring in CRM implementaties, CRM ontwikkeling en CRM beheer. U zoekt een betrouwbare partner, die alle facetten en uitdagingen van uw business begrijpt. Het Zinnovation team wil u graag adviseren over alle aspecten van CRM. Van implementatie, aanpassingen, trainingen tot en met het beheer van uw CRM-systeem. Wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen, neem gerust contact op met ons.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!