Omnichannel klantenservice: 4 tips

In een eerdere blog hebben we besproken dat een omnichannel klantenservice steeds belangrijker wordt. Klanten verwachten via steeds meer kanalen goed en snel geholpen te worden. Niet meer alleen via telefoon en e-mail, maar ook ook via social media, online chat en tegenwoordig wordt ook WhatsApp al steeds meer gebruikt als servicekanaal.

Als organisatie zult u steeds meer tijd moeten steken in het bieden van een omnichannel service. Dit zal de customer experience verbeteren en tevreden klanten lopen minder snel weg dan ontevreden klanten. Door via meer kanalen vragen en klachten te beantwoorden zal uw klantenservice sterk verbeteren. We geven u vier tips.

Wees aanwezig waar de klant aanwezig is
Klanten verwachten steeds meer dat u als organisatie ook aanwezig bent op de kanalen waar zij dat zijn. Door dit niet te doen kan dit negatieve gevolgen voor uw organisatie hebben: geen antwoord zorgt voor frustratie en dit kan ervoor zorgen dat klanten overstappen naar de concurrent. Ook zullen ze hun frustraties mogelijk op deze en andere kanalen uiten, waardoor ook anderen dit Wees dus aanwezig op de kanalen waar de klant zit en zorg dat u hier ook daadwerkelijk snel en goed reageert. Met behulp van een goed CRM-systeem kunt u betere, gepersonaliseerde service bieden met behulp van de klanthistorie.

Geef uw medewerkers de juiste tools
OZinnovation CRM omnichannel klantenservicem de servicemedewerkers in staat te stellen ook daadwerkelijk op alle benodigde kanalen aanwezig te zijn en hier te kunnen reageren, moeten ze de juiste tools hebben. Als ze de middelen hebben om effici├źnt en productief te werken, zorgt dit voor een hogere medewerkerstevredenheid wat invloed kan hebben op de service die ze leveren. Door een CRM-systeem te implementeren met de juiste functionaliteiten hebben ze altijd relevante klantinformatie bij de hand, kunnen ze in de gaten houden wat er gebeurt en proactieve, gepersonaliseerde service bieden.

Gebruik data om proactieve service te leveren
Door data te verzamelen in een centraal CRM-systeem en door deze data te analyseren, krijgt u waardevolle inzichten in de klanten en hun behoeften. Deze inzichten stellen uw klantenservicemedewerkers in staat om proactief te handelen en gepersonaliseerde service te leveren.

Maak selfservice mogelijk
Door klanten in staat te stellen zelf antwoord te zoeken op hun vragen, hoeven ze minder vaak contact met uw organisatie op te nemen en kunt u dus de kosten van uw klantenservice verlagen. Medewerkers hoeven minder telefoontjes en e-mails af te handelen en kunnen tijd zo in complexere vraagstukken steken.

Wilt u meer weten over hoe u CRM binnen uw organisatie kunt inzetten om zo een betere, omnichannel klantenservice te leveren? Neem vooral eens contact met ons op!

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!