Testplan voor CRM software

CRM testplan

Als een gevraagde RFC wordt opgeleverd doet u er goed aan om af te stemmen of de wijziging klopt en voldoet aan de gestelde eisen. Daarom is het van belang om een aantal mensen aan te wijzen om deze testen serieus uit te voeren. Daar moet dan ook aandacht en tijd voor worden vrijgemaakt. Er zijn veel types testen, maar deze 3 onderstaande testen zijn het meest voorkomend.


Unittest - Wordt uitgevoerd door de programmeurs zelf waarbij zij hun specifieke onderdeel testen, los van het geheel.

Acceptatietest
- Wordt uitgevoerd door (vertegenwoordigers van) de gebruikers als het product wordt geïmplementeerd, geïnstalleerd
of afgeleverd. Wordt ook wel UAT of User Acceptance Test (gebruikersacceptatietest) genoemd.

Productietest - Hierbij wordt gekeken of het geheel acceptabel is voor de beheerders. Of het voldoet aan de eisen, of er voldoende documentatie aanwezig is, etc. Soms wordt ook een stresstest uitgevoerd om te zien of het product ook de aantallen aankan die tijdens productie kunnen voorkomen. Als ondersteuning om een test gestructureerd uit te voeren, is het handig om een testplan op te stellen.

Er zijn standaard testplannen die gehanteerd kunnen worden zoals “829 Standard for Software Test Documentation”. Dit is een IEEE-standaard waarin vorm en inhoud van een aantal documenten wordt aangegeven die bij het testen van software gebruikt moeten worden.

  • Naam van het testplan en versienummer.
  • Onderdelen die getest worden.
  • Onderdelen die niet getest worden.
  • Aanpak.
  • Testproducten.
  • Testgevallen.
  • Exacte criteria waaraan voldaan moet worden en waarmee bepaald kan worden of de test geslaagd is.
  • Testonderdelen.
  • Randvoorwaarden.
  • Verantwoordelijkheden.
  • Personeel en opleidingsbehoefte.
  • Planning.
  • Risico’s.
  • Goedkeuringen.

Onze tip is om in ieder geval een testpanel aan te stellen met gebruikers die betrokken zijn bij de aangevraagde RFC. Zij denken vaak vanuit hun werkzaamheden en zullen dan bijvoorbeeld een rapportage draaien die indirect met de wijziging te maken heeft. Zo kun je naast de standaard te verwachten test ook andere omgevingsfactoren testen.

Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer tips over goed beheer van uw crm applicatie?

Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als pdf. 
(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken)

 

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!