Tips voor succesvol CRM gebruik

Zinnovation Tips voor succesvol CRM gebruikAdvies is vaak, zonder dat men het door heeft, gebrand op negativiteit. Hoe iets niet moet en wat er fout kan gaan als je een handeling op een bepaalde manier uitvoert: het zijn allemaal zaken waar genoeg over te zeggen valt. Bijzonder, aangezien uit diverse onderzoeken blijkt dat praten over het slagen van een handeling veel meer effect heeft. In deze blog een paar gouden tips voor wat meer positiviteit.

Zinnovation CRM tips succesvol CRM gebruik 450px

1. Vooraf een business case opstellen

Ook al is CRM voor velen een toegevoegde waarde, er zijn voldoende bedrijven die geen aansluiting hebben met het systeem. Dan is het zeker van belang om vooraf te bepalen: “Waar moet een CRM systeem aan voldoen?” Voordat die vraag beantwoord kan worden is het belangrijk om de visie en missie van het bedrijf te weten of misschien nog bepalen indien dat nog niet gedaan is.

 


Visie en doelstellingen:

• Hoe zien we ons over een aantal jaar en
hoe sluit CRM hierop aan?

• Welke zaken mogen niet ontbreken binnen het systeem?

• Wat moet het ons opleveren en wat mag het kosten?

 

2. Incrementele aanpak van het proces

Stap voor stap, ofwel ‘learning by doing’, het implementatieproces doorgaan werkt het beste. Per stap worden er vraagstukken behandeld die meteen resultaat opleveren. Zo komt niet alles tegelijkertijd op het bordje van de werknemers en kan men rustig leren werken met het systeem.

3. Sturing van bovenaf

De hele organisatie wordt geraakt door de implementatie van een CRM-systeem. Eenduidige afspraken dienen te worden gemaakt zodat afdelingen kunnen gaan samenwerken. Commitment vanuit de gehele organisatie is noodzakelijk om de gestelde doelen te behalen. Inmenging van het Management is een must!

4. Betrek de klant

Bij het implementeren van een CRM-systeem is het goed om rekening te houden met de eisen, wensen en behoeften van de klant. Klanten willen graag op een respectvolle en persoonlijke wijze worden benaderd, maar kunnen ook behoefte hebben aan extra mogelijkheden (cross- en upsell). Het mes snijdt hier aan twee kanten. Het leveren van toegevoegde waarde loont.

Zinnovation

Ons team heeft jarenlang ervaring in CRM implementaties, CRM ontwikkeling en CRM beheer. U zoekt een betrouwbare partner, die alle facetten en uitdagingen van uw business begrijpt. Het Zinnovation team wil u graag adviseren over alle aspecten van CRM. Van implementatie, aanpassingen, trainingen tot en met het beheer van uw CRM-systeem. Wilt u meer weten over de succesfactoren van CRM of vrijblijvend van gedachten wisselen, neem gerust contact op met ons.

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!