Veelvoorkomende CRM beheerfouten

Blog veelvoorkomende CRM beheerfoutenEen onderzoek van Merkle Group Inc. geeft aan dat 63% van de CRM implementaties in grotere organisaties mislukken. Dat is een enorm hoog percentage en velen vragen zich hierdoor wellicht af of het ’t waard is om te investeren in een CRM systeem. Het antwoord daarop is ‘ja’, hetzelfde onderzoek toont namelijk aan dat organisaties die CRM met succes implementeerden hier enorm veel baat bij hebben en resultaten mee hebben behaald.

Dus ‘ja’, CRM is het investeren zeker waard, wanneer het op de juiste manier geïmplementeerd wordt. CRM is namelijk niet alleen een ICT kwestie, het vergt inzet en actief gebruik van de gehele organisatie. De vraag is dus, hoe beheert een organisatie CRM effectief zodat er voordelen mee behaald kunnen worden? Het onderzoek van Merkle Group toont aan dat de volgende oorzaken een CRM implementatie vaak doen mislukken:

  • Medewerkers van de organisatie zijn niet voorbereid op het gebruik van het CRM systeem en heerst er gebrek aan acceptatie. Veel gebruikers denken dat er geen consequentie hangt aan het niet gebruiken van CRM na de implementatie
  • Er is een gebrek aan commitment voor het CRM project
  • Op het managementniveau wordt er niet genoeg support en flexibiliteit getoond aan gebruikers van het systeem, hierdoor zakt de motivatie van medewerkers om er actief mee aan de slag te gaan
  • Er is geen IT-prioriteit voor het CRM systeem

Dit rijtje oorzaken heeft vooral te maken met het menselijke aspect van CRM en lijkt het grootste probleem te zijn bij de implementatie. De implementatie van een CRM systeem vergt verandering in de organisatie van alle medewerkers en managementniveaus. Wanneer dit niet ondersteund wordt en geen flexibiliteit getoond wordt van met name de managementniveaus, zullen medewerkers niet warm lopen voor deze veranderingen, en de voordelen zullen niet geplukt kunnen worden van de implementatie van een CRM systeem.

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!