Vergeet niet de medewerker te betrekken

In een eerdere blog hebben we al twee veel voorkomende valkuilen besproken, namelijk het niet vooraf bepalen van doelstellingen en het bestempelen van CRM tot IT project. Er zijn echter nog twee valkuilen die we vaak tegenkomen. Zo wordt vaak vergeten om de medewerker ook vanaf het begin in het CRM traject te betrekken, terwijl dit juist belangrijk is om weerstand te voorkomen en intern draagvlak te creëren. Ook is het van belang een werkgroep samen te stellen die betrokken worden in het traject.

Zinnovation CRM betrek de medewerkerGeen CRM werkgroep en CRM eigenaar samenstellen
CRM is, als je het goed wilt inbedden in de organisatie, niet zomaar iets wat iemand er ‘even’ bij kan doen. Zoals we al eerder aangaven, is het goed om bij de aanvang van een CRM traject een CRM werkgroep samen te stellen met daarin maximaal 7 werknemers die grote betrokkenheid en ervaring hebben met de interne en externe processen van het bedrijf. Om de kar te trekken moet er in deze werkgroep een CRM eigenaar worden aangesteld die vakbekwaam is en adequaat kan handelen indien nodig. Deze CRM eigenaar moet het vertrouwen hebben van het management en ook over voldoende beslissingsbevoegdheden beschikken.

Onderschatten van de impact op de organisatie
Door de impact van CRM op de organisatie te onderschatten kan het hele CRM traject falen. Dat kan worden voorkomen door goed te realiseren wat zo’n verandertraject betekent voor de werknemers, klanten, leveranciers en overige betrokkenen. Mensen houden van nature al niet zo van veranderingen in hun werkproces. Als CRM dan wordt opgelegd zonder communicatie ontstaan er weerstanden die met goede communicatie te voorkomen zijn. Betrek medewerkers van het begin af aan door ze duidelijk te maken waarom CRM een toegevoegde waarde betekent voor hun werkzaamheden. Benadruk ook vooral dat het ‘saaie’ werkzaamheden automatisch uit kan voeren waardoor er meer tijd komt voor werkzaamheden die nu blijven liggen. Probeer ook ambassadeurs te creëren door medewerkers die er meer affiniteit mee hebben aan te stellen als key-users. Door deze verantwoordelijkheid zien mensen het vaak als hun taak om anderen aan de hand te nemen en collega’s te helpen. Zo leren medewerkers van elkaar en zal de waardering voor de mogelijkheden van het systeem toenemen.
 

Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer tips over hoe ook u CRM met succes kunt inzetten?

Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als PDF.

(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken

Whitepaper Wat is CRM eigenlijk?

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

 

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!