De verhouding tussen ERP en CRM

In onze vorige blog bespraken we al dat CRM en ERP een goed huwelijk aan kunnen gaan. Beide systemen spelen een andere rol binnen de organisatie maar vullen elkaar hierdoor juist goed aan. Zo is ERP gericht op de interne processen, maar is CRM nodig voor de externe processen. ERP komt kijken bij het verwerken van orders, maar een order moet eerst binnengehaald worden. In dit commerciële proces speelt CRM een belangrijke rol. Wat de verhouding is tussen ERP en CRM leggen we in deze blog uit met behulp van een schema.

CRM en ERP in bedrijfsproces 01

In bovenstaand schema wordt aangegeven hoe de verhouding is van CRM en ERP in het bedrijfsproces. De pijlen tussen CRM en ERP, bij de fase waarin een opdracht uitgevoerd wordt, zijn belangrijk. Het zwaartepunt ligt bij ERP maar de commercie moet wel degelijk over informatie beschikken om klanten te woord kunnen staan over de voortgang. Er moet centraal duidelijk zijn wat de stand van zaken is van een klant. Dit geeft richting de klant het gevoel van betrokkenheid van de organisatie en zal er zeker toe bijdragen dat kansen op fouten verminderen. Immers: sales heeft de orderspecificaties aangegeven, waarmee logistiek het ordertraject ingaat. Sales ziet gedurende het traject of de order goed wordt uitgevoerd, wordt geleverd en op tijd betaald. Ook de eventuele klachten worden in CRM vastgelegd zodat de sales daarvan op de hoogte is en mogelijk bij kan dragen in de oplossing. Na het verwerken van de order en factuur komt CRM nog weer om de hoek kijken voor de aftersales: ook na de verkoop moet nog weer contact met de klant opgenomen worden. Dit om na te vragen of alles naar wens is verlopen, of er nog problemen/klachten zijn waar de organisatie mee kan helpen, et cetera. Ook dit draagt weer bij aan het gevoel van betrokkenheid van de organisatie. CRM kan op deze manier bijdragen aan een betere klantbeleving en hierdoor uiteindelijk aan een hogere klantloyaliteit.

Wilt u meer weten over CRM én ERP naast elkaar inzetten? Download dan ons whitepaper ‘ERP komt van Mars en CRM van Venus’, waarin we ingaan op wat CRM en ERP voor systemen zijn, maar ook op de kracht van beide systemen naast elkaar.

Wilt u het hele whitepaper lezen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als pdf.
(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken)

Whitepaper download: ERP komt van Mars en CRM van Venus

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je wél graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!