Voorkom vervuilde CRM data

Een CRM traject kost veel tijd en geld. Er moet een strategie opgesteld worden, de software moet aangeschaft en geïmplementeerd worden, et cetera. Als organisatie wilt u dan ook het maximale voordeel halen uit deze investering, zodat dit zich ook terugverdient. Helaas blijkt vaak dat de software na verloop van tijd minder betrouwbaar en niet meer zo efficiënt is. De oorzaak? Datavervuiling.

Zinnovation CRM dataVervuilde data in uw CRM systeem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat de medewerkers klantinformatie niet op de goede manier invullen. Iedereen vult de gegevens op zijn eigen manier in, waardoor velden verkeerd ingevuld worden, dubbele records ontstaan en gegevens onbruikbaar worden. Een andere oorzaak is de veroudering van data. Klanten die in uw database staan verhuizen, gaan bij een andere organisatie werken, hebben een nieuw e-mailadres, noem maar op. Hierdoor kloppen de gegevens niet meer die in het CRM systeem staan. Vervuilde data is erg zonde, hierdoor kan niet efficiënt gewerkt worden met de gegevens, wat de dagelijkse werkzaamheden belemmert, onnodig veel werk oplevert en vooral ook veel frustraties opwekt.

Hoe voorkomt u vervuilde data?

Om te voorkomen dat de CRM software volloopt met vervuilde data, is het van belang dat de medewerkers goed om kunnen gaan met het systeem en het invoeren van data. Dit begint met het geven van trainingen: hoe werkt het systeem? Hoe moet de data ingevoerd worden? Stel duidelijke afspraken op waar iedereen zich aan houd: hoe worden namen ingevoerd, onder welke bron of categorie vallen leads, hoe worden telefoonnummers ingevuld, noem maar op. Als iedereen consistent data op dezelfde manier invult, blijft de data schoon. Maak het de gebruikers ook niet te moeilijk. Beperkt het aantal in te vullen velden zo veel mogelijk, beoordeel welke velden echt nodig zijn om klanten te kunnen bereiken en om bijvoorbeeld te kunnen segmenteren en analyseren. Naast zorgen dat het bij het invoeren van de data allemaal goed gaat, is het verstandig om zo nu en dan alle data op te schonen en te ontdubbelen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld dubbele records, niet goed ingevulde of slechts deels ingevulde gegevens gevonden worden.

Vervuilde data zorgt ervoor dat u niet meer efficiënt kan werken met uw CRM. Probeer dit dan ook te voorkomen door de gebruikers goed te trainen en regelmatig te controleren of alle data nog schoon is. Als de data eenmaal ernstig is vervuild, wordt dit een grote klus, dus doe dit met enige regelmaat.


Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer aandachtspunten en tips over hoe ook u CRM met succes kunt inzetten?

Vul hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als PDF.

(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken

Whitepaper Wat is CRM eigenlijk?

* = Verplichte velden
Vul hier uw voor- en achternaam in

Vul hier uw bedrijfsnaam in

Vul hier uw e-mail adres in

Geef hier uw voorkeur aan

Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

De gegevens die je hier invult, slaan we - tijdelijk - op om contact op te nemen betreffende deze whitepaper en zal niet gebruikt worden voor toekomstige mailings of nieuwsbrieven.
Wij hebben uw uitdrukkelijke toestemming nodig om deze gegevens te mogen verzamelen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Indien je graag op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws betreffende CRM en producten van Microsoft 365, dan kun je dat aangeven door het vinkje hieronder aan te zetten. Wil je de nieuwsbrief niet, dan hoef je verder niets te doen.
.

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!