Waarom uw sales nog niet is gestegen door CRM

Bedrijven kunnen meerdere redenen hebben om CRM te implementeren, zoals het stroomlijnen van processen, klantgerichter kunnen werken, automatiseren van marketingactiviteiten, et cetera. Al deze redenen moeten uiteindelijk leiden tot meer verkoop. Heeft u CRM geïmplementeerd maar heeft dit nog niet geresulteerd in hogere salesresultaten en meer omzet? Dit zijn vijf veelvoorkomende oorzaken.

Geen strategie
Vaak hebben organisaties geen strategie met doelen, waardoor CRM meer ingezet wordt als kaartenbank dan daadwerkelijk waar het voor bedoeld is gebruikt wordt. Het is van belang dat sales en marketing goed samenwerken om een strategie en doelen op te stellen die ook gemeten kunnen worden met behulp van CRM. Zo kan er inzicht komen in de sales pipeline en kan er bijgestuurd worden.

Inefficiënt gebruik van CRM
Uit onderzoek blijkt dat bij 91% van organisaties met meer dan 11 medewerkers, het systeem in de eerste instantie gebruikt wordt en de intentie er is om er de meeste waarde uit te halen, maar dat dit na een paar maanden afzakt. Salesmedewerkers vinden het in zulke gevallen vaak te tijdrovend en irritant om continue contactinformatie te moeten invoeren en updaten. CRM is dan ook bedoeld om het salesteam te ondersteunen, niet om hun productiviteit in de weg te staan. Als het ze wel te veel tijd kost, zorg dan dat de complexiteit van het invoeren van gegevens afneemt. Implementeer indien nodig een nieuw systeem wat ervoor zorgt dat data meer geautomatiseerd ingevoerd kan worden.

Te duur en ingewikkeld systeem om te onderhouden
Zinnovation CRM salesresultaat
Organisaties maken vaak de fout dat ze kiezen voor een CRM-systeem dat grote organisaties ook gebruiken. Helaas zijn deze populaire systemen vaak complex en daarom lastig om te integreren. Dit maakt deze systemen vaak ongeschikt voor bijvoorbeeld kleinere organisaties. Daarnaast is dit vaak erg dure software, wat daarnaast ook nog meer onderhoud en aanpassingen nodig heeft, waardoor de kosten nog meer oplopen. Bovendien gaat een te complex systeem ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.

Een op zich staand systeem gebruiken
Vroeger waren CRM-systemen nog niet goed in het importeren en exporteren van data uit andere systemen, zoals email marketing software of financiële programma’s. Door zo’n systeem te gebruiken kost het veel meer tijd om alle gegevens in het CRM-systeem te krijgen en up-to-date te houden. Een betere optie is het gebruik van een cloudgebaseerde CRM-oplossing die makkelijk te integreren is met de andere systemen die dagelijks gebruikt worden.

Werken met vervuilde data
Het overzetten, invoeren en bijhouden van data is noodzakelijk om een goed werkend CRM-systeem te hebben. Is dit niet het geval, dan kan het zijn dat het salesteam leads niet opvolgt of verkeerde contactinformatie heeft. Houd dus zicht op de kwaliteit van de data.

Herkent u zich in één of meer van bovenstaande punten? Misschien bent u dan wel toe aan een nieuw systeem of kunt u uw huidige systeem recyclen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!