Zelf doen of uitbesteden: het implementeren van een CRM systeem

Elke organisatie heeft belang bij andere functionaliteiten waardoor de aanschaf van een CRM-systeem als strategisch proces wordt gezien. Bij de aanschaf van een CRM-systeem zijn er twee mogelijkheden; het implementatietraject zelf ingaan met de middelen die er zijn of dit uitbesteden aan een gespecialiseerde partner. De voor- en nadelen van beide kanten worden hier uitgelicht.

sfeerbeeld Zinnovation CRM implementatie zelf doen of laten doen

Zelf implementeren

Als men besluit om zelf een CRM-systeem te implementeren gaat dit vaak gepaard met veel samenwerking. De werknemers die de technische kennis hebben voor deze taak kennen de organisatie en zullen zelf met het systeem moeten gaan werken. De functies die in het systeem geïmplementeerd worden zijn dus uitermate geschikt voor de organisatie. Een ander voordeel is dat de kennis die bij het implementeren wordt opgedaan, binnen de organisatie zal blijven.

Aan de andere kant is vaak de benodigde kennis niet aanwezig en dient er te worden geïnvesteerd in een training. Training = tijd + geld. De medewerkers die getraind moeten worden, hebben dan geen tijd om hun dagelijkse kerntaken uit te voeren waardoor deze taken bij andere medewerkers zullen komen te liggen.
Wanneer er met deze aspecten geen rekening wordt gehouden, zal dit de planning kunnen beïnvloeden en de werkdruk bij andere mensen vergroten. Zaken die de gebruikersacceptatie niet ten goede zullen komen.

Uitbesteden aan een gespecialiseerde partner

Wanneer de keuze is gevallen om het CRM-systeem te laten implementeren door een gespecialiseerde partner biedt dit vele voordelen. De partner kan adviseren over de vereiste- en gewenste functionaliteiten. Door de ervaring zal het “optuigen” van het systeem een soepel traject zijn en kunnen de medewerkers binnen de organisatie zich blijven concentreren op hun kerntaken.

Een groot voordeel is dat de partner al tijdens het implementatietraject de gebruikers kan gaan trainen. Ook na de oplevering kan de partner zijn meerwaarde tonen door de gebruikers bij te staan, eventuele issues snel op te lossen, voor functioneel beheer te zorgen en wijzigingen en nieuwe wensen snel door te voeren. Hierdoor blijft het systeem up-to-date, toekomstbestendig en zal de gebruikersadoptie groot zijn.

Conclusie

Vaak wordt het uitbesteden van een CRM-project gezien als een financiële aderlating. Maar probeer de kosten eens naast elkaar te zetten. Wat moet er allemaal worden georganiseerd om dit traject zelf door te voeren? Wat is de doorvoertijd en hoe groot is de druk op de organisatie? Zijn de gemaakte functionele keuzes de juiste of had het toch anders gemoeten? Waar kunnen we terecht als we er niet meer uitkomen?

De keuze zal per organisatie verschillen. Een advies zou zijn om altijd het gesprek aan te gaan met een gespecialiseerde partner. Deze kan de situatie goed inschatten en op basis van de wensen, eisen en organisatiestructuur een advies geven. Met dit advies kan een gedegen beslissing worden genomen; zelf implementeren of toch uitbesteden aan een gespecialiseerde partner.

Bent u in de situatie om een keuze te maken? Wilt u graag een advies om deze keuze gedegen te kunnen maken? Neem contact met ons op.

 

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!