Zomer! Tijd voor CRM

Recentelijk was ik bij een CRM klant. Het was het begin van de zomer en je kon aan alles merken dat het al wat rustiger begon te worden. Wat minder drukte op de werkvloer, minder mensen aanwezig op kantoor. Iedereen leek de tijdelijke rust zichtbaar te waarderen. Er werd zelfs de tijd genomen om de boel eens op te ruimen en om alles aan de kant te hebben voordat de drukte weer losbarst. Voor mij was het niet meer dan logisch om dan ook eens de koppeling met CRM te maken en te vragen of ze ook tijd maakten om op dat op te ruimen en startklaar te maken voor een nieuw seizoen. Daar hadden ze helemaal niet aan gedacht en dat stond ook niet op de vakantieplanning. Tijd voor wat tips dus om de rustige tijd te gebruiken om goed voorbereid te zijn op de straks weer komende drukte. 

Allereerst staan de gegevens in CRM nooit stil. Er komen elke keer nieuwe contacten, prospects en relaties bij die vastgelegd en gekwalificeerd moeten worden. Vastleggen van de gegevens die er toe doen en die u nodig heeft in uw marketing en sales proces is essentieel. Het toevoegen van kenmerken kan u daarnaast helpen om, op het moment dat u gegevens nodig heeft, de juiste gegevens uit uw systeem te halen. Maar als u geen tijd besteedt aan de kwaliteit van uw gegevens dan heeft u er niet zoveel aan op het moment dat u de gegevens wilt gaan gebruiken. Stel dat u een mailing wilt versturen, maar van de helft van uw prospects heeft u geen e-mailadres. Dat zijn heel wat gemiste kansen die makkelijk te voorkomen waren geweest.

Het bijhouden en aanvullen van gegevens is daarom erg belangrijk. Gebruik daarom de rust in de zomer om eens goed te gaan zitten voor CRM. Wie staan er in uw systeem? Kloppen de gegevens? Kan ik de gegevens aanvullen met belangrijke ontbrekende gegevens? Welke gegevens ga ik in de komende tijd nodig hebben om marketingacties op los te laten? Welke offertes staan er al lange tijd uit? En ga zo maar door.

Daarnaast staan de ontwikkelingen in de maatschappij ook niet stil en CRM leveranciers ook niet. De updates die worden uitgebracht beperken zich geenszins tot technische verbeteringen. Functionele vernieuwingen sluiten aan bij de huidige technologische ontwikkelingen. Als u door het jaar heen geen tijd heeft genomen om u daarin te verdiepen, probeer het dan eens op een rustig moment. Welke versie van uw CRM pakket heeft u? Wat is de nieuwste versie? Wat zijn de verschillen? En wat zijn de mogelijkheden in de nieuwste versie waarmee u uw klanten en prospects nog beter kunt benaderen?

Waar het om draait is dat u af en toe eens rustig de tijd neemt om te kijken wat de status is van uw CRM data en software. Schoon op en werk bij op het moment dat het kan en ga straks weer met een up-to-date CRM omgeving aan de slag. Ik beloof u: u haalt er meer uit als u het goed voor elkaar heeft!

Volg ons!

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!